БЕЗПЕКА В ІНТЕРНЕТІ

Ця сторінка присвячена безпеці дітей в мережі Інтернет

/Files/images/dokumentatsya/bezpeka_v_nternet/qMnrDHRoj1ieXS3jjuQnAwUy.jpeg

За даними досліджень, в Україні 96% дітей у віці від 10 до 17 років користуються інтернетом, але більше половини з них не знають про те, яка небезпека чекає на них в мережі.

Використання Інтернету є безпечним, якщо виконувати три основних правила:

ЗАХИСТІТЬ СВІЙ КОМП'ЮТЕР

· Регулярно оновлюйте операційну систему.
· Використовуйте антивірусну програму.
· Застосовуйте брандмауер.
· Створюйте резервні копії важливих файлів.
· Будьте обережні при завантаженні нових файлів
. Не встановлюйте з мережі неліцензійне програмне забезпечення

ЗАХИСТІТЬ СЕБЕ В ІНТЕРНЕТІ

. Не розголошуйте особисту інформацію (краще користуватися ніком) і свої паролі
. Не ставте на загальнодоступних порталах особисті фотографії
· Думайте про те, з ким ви розмовляєте.
· Пам'ятайте, що в Інтернеті не все є надійним і не всі є чесними.
. Використовуйте веб-камеру тільки під час спілкування із знайомими людьми
. Не відкривайте листи і повідомлення від незнайомих адресатів і не додавайте їх до себе у віртуальні друзі
. Не вводьте важливі дані чи відомості на загальнодоступних комп'ютерах
. Якщо хочете щось купити в Інтернеті - зверніться до дорослих. Вони підкажуть, як уникнути шахрайства

ДОТРИМУЙТЕСЬ ПРАВИЛ

· Ви маєте дотримуватися закону навіть в Інтернеті.
. Будьте чемними в Інтернет-спілкуванні
. Дотримуйтеся правил мережного етикету
· При роботі в Інтернеті ви повинні піклуватися про інших так само, як про себе.
. Пам'ятайте про авторське право. Дозволяється копіювати матеріал з Інтернету для особистого використання, але привласнення авторства цього матеріалу заборонено.

/Files/images/dokumentatsya/bezpeka_v_nternet/s49522997.jpg

Для навчання дітей, вчителів та батьків правилам безпечного користування Інтернетом створений веб-ресурс "Онляндія".

Тут можна знайти багато корисної інформації, яка може захистити користувача від тих ризиків, які підстерігають у мережі.

На сайті "Онляндія" запропоновані матеріали для дітей, їхніх батьків та вчителів: інтерактивні ігрові сценарії, короткі тести, готові плани уроків, завдяки яким діти та дорослі зможуть засвоїти основи безпечної роботи в Інтернеті. Також сайт пропонує зрозумілу та перевірену на практиці інформацію про Інтернет-безпеку, після ознайомлення з якою навіть користувачі-початківці зможуть ефективно використовувати ресурси мережі та захистити себе від небажаного контенту.

/Files/images/dokumentatsya/bezpeka_v_nternet/59afe0e8846c8_2.jpg


ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ

Як навчити дітей відрізняти правдиву інформацію

Слід пояснити дітям, що потрібно критично ставитися до даних, які вони отримують з Інтернету, адже опублікувати там інформацію може будь-яка особа.

Розкажіть дитині про те,що практично кожний може створити свій сайт і при цьому ніхто не контролюватиме, наскільки правдивою буде розміщена на ньому інформація. Навчіть дитину аналізувати та перевіряти все те, що вона бачить у Мережі.

Як це пояснити дитині

  • Починайте пояснювати дитині, коли вона ще порівняно мала. Адже сьогодні навіть дошкільнята успішно користуються Інтернетом, отже, потрібно якомога раніше навчити їх розрізняти правдиву і неправдиву інформацію.
  • Не забувайте розпитувати дитину про те,що вона бачила або читала в Інтернеті. Почніть з обговорення того, для чого слугує той чи інший сайт.
  • Переконайтеся, що дитина може самостійно перевірити прочитану в мережі інформацію, звернувшись до інших джерел, наприклад, знайшовши інформацію на інших сайтах, у газетах або журналах. Привчіть дитину радитися з вами, не відмахуйтеся від дитячих проблем.
  • Привчайте дитину звертатися до різних джерел інформації, зокрема до бібліотек, подаруйте їй енциклопедію на диску, наприклад «Енциклопедію Кирила іМефодія» або Microsoft Encarta.
  • Навчіть дитину користуватися пошуком в Інтернеті. Привчіть її застосовувати декілька пошукових машин.
  • Поясніть дітям, щотаке расизм, фашизм, міжнаціональна та релігійна ворожнеча. Незважаючи на те, що таку інформацію можна заблокувати за допомогою спеціальних програмних фільтрів, не варто сподіватися, що фільтр здатен заблокувати абсолютно всі сайти, які її містять.

За даними міжнародного дослідницького проєкту ESPAD, у 2019 році лише 6,7% опитаних підлітків в Україні не користувались соціальними мережам. Майже 45% підлітків проводять у соціальних мережах до 3 годин на день, а ще приблизно 50% – 4 та більше годин.

Діти також використовують Інтернет для шкільного та позашкільного навчання. За правильного використання мережа привчає до самостійного розв'язання задач, структурування великих потоків інформації, дотримуючись основних правил безпеки.

Щоб допомогти батькам і педагогам отримати інформацію щодо захисту дітей від впливу шкідливої інформації, розроблено посібники, шкільні уроки та складено перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть дітям безпечно користуватись цифровими технологіями.

Що робити, якщо ваша дитинастала жертвою кібербулінгу

Якщо ви побачили фото, відео, коментарі, дописи, які принижують гідність вашої дитини, слід спокійно та поступово зробити наступні кроки:

  1. Поговоріть з дитиною. Скажіть, що ви не звинувачуєте її в тому, що відео потрапило до мережі. Формуванню культури користування кіберпростором слід приділяти багато уваги, але не в кризовій ситуації.
  2. Запевніть дитину, що вона може вам довіритись і показати всі образливі матеріали, як би соромно їй не було. Часто такий контент – інтимного характеру, через що дитині важко про це говорити. Підкресліть, що зараз вас цікавить не їхній вміст, а те, як видалити матеріали з мережі.
  3. Напишіть листа в сервіс технічної підтримки соціальних мереж про те, що контент (вкажіть посилання) принижує дитину, і ви вимагаєте його вилучити.
  4. Покажіть дитині, що ви на її боці у цій складній ситуації.
  5. Пояснюйте дитині правила безпечного користування соціальними мережами.

КІБЕРБУЛІНГ ТА ЧАТ-БОТ “КІБЕРПЕС”

Кібербулінг – це цькування із застосуванням цифрових технологій. Кібербулінг може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах і мобільних телефонах, зокрема через:

  1. поширення брехні чи розміщення фотографій, які компрометують когось у соціальних мережах;
  2. повідомлення чи погрози, які ображають когось або можуть завдати комусь шкоди.
  3. За даними ЮНІСЕФ в Україні, майже 50% підлітків були жертвами кібербулінгу. Кожна третя дитина прогулювала школу через кібербулінг. 75% підлітків у анонімному опитуванні підтвердили те, що Instagram, TikTok і Snapchat є основними соціальними платформами для цькування.

Міністерство цифрової трансформації у співпраці з ЮНІСЕФ та за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України, Координаційного центру з надання правової допомоги та Міністерства юстиції України випустило чат-бот “Кіберпес”. У чат-боті можна дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у разі кібербулінгу.

Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, як визначити кібербулінг, як самостійно видалити образливі матеріали з соціальних мереж, а також куди звертатись за допомогою.

У чат-боті “Кіберпес” можна знайти інформацію про те:

  1. як визначити контент, що містить кібербулінг;
  2. що робити, якщо вас кібербулять;
  3. як видалити матеріали, що містять кібербулінг;
  4. як попередити кібербулінг;
  5. як не бути кібербулером.

ЗАХИСТ ДІТЕЙ ВІД СЕКСУАЛЬНОГО НАСИЛЛЯ В ІНТЕРНЕТІ: ОСВІТНІЙ ПРОЄКТ “STOP SEXTING”

Сексуальне насилля онлайн – один з викликів, який стоїть перед батьками та педагогами. Діти можуть стикатись із сексуальним насилля в Інтернеті у формах секстингу, кібергрумінгу та сексторшену.

Секстинг– це надсилання інтимних фото чи відео з використанням сучасних засобів зв’язку. Діти можуть надсилати такі матеріали як знайомим, так і не знайомим їм у реальному житті людям. Матеріали подібних переписок можуть бути оприлюднені, що часто призводить до кібербулінгу та цькувань дитини у школі.

Кібергрумінг— це процес комунікації із дитиною в Інтернеті, під час якого злочинці налагоджують довірливі стосунки з дитиною з метою сексуального насильства над нею у реальному житті чи онлайн. Вони можуть змушувати дітей виконувати певні сексуальні дії перед камерою. Злочинці свідомо будують своє спілкування з дитиною так, аби викликати в неї теплі почуття та довіру, показати, що вона цінна та унікальна. Вони можуть прикидатися однолітками дитини, пропонувати роботу моделлю, дарувати подарунки тощо.

Сексторшен– налагодження довірливих стосунків із дитиною в Інтернеті з метою отримання приватних матеріалів, шантажування та вимагання додаткових матеріалів або грошей.

Звертаємо увагу: якщо дитина стала жертвою секстингу, кібергрумінгу чи сексторшену, необхідно звернутися до поліції.

Освітній проєкт #stop_sexтинг за підтримки МОН, Мінцифри та Уповноваженого Президента України з прав дитини створили навчальні матеріали для батьків і педагогів щодо упередження та протидії сексуальному насиллю в Інтернеті:

  1. -Урок «Інтимні селфі в інтернеті»для 7-11 класів
  2. -Урок «#не_ведусь» для 5-6 класів
  3. -Квест «#не_ведусь» для 7-8 класів
  4. -Квест «#не_ведусь» для 9-11 класів

Серія із 6-ти навчальних відеоуроків для батьків та дорослих, які працюють з дітьми та для дітей «Батьківство в епоху цифрових технологій»:

ВСЕУКРАЇНСЬКА КАМПАНІЯ ПРОТИ КІБЕРБУЛІНГУ DOCUDAYS UA

У межах всеукраїнської кампанії проти кібербулінгу, за сприяння МОН, було проведено DOCU/ТИЖДЕНЬ проти булінгудля учнів 5–7 та 8–11 класів. Загалом в проєкті взяли участь 81 000 учнів, 1609 вчителів і 320 шкіл.

Всеукраїнська кампанія проти кібербулінгу створила відео “Mr. Nox“ і буклет для батьків і дітей, який пояснює, як розпізнати кібербулінг і куди звертатися дітям і батькам дітей, які опинились у ситуації кібербулінгу.

ПОСІБНИКИ, ЯКІ МОН ПРОПОНУЄ ВИКОРИСТОВУВАТИ БАТЬКАМ І ПЕДАГОГАМ ДЛЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ БЕЗПЕЧНОМУ КОРИСТУВАННЮ ІНТЕРНЕТОМ:

Відео про безпеку в Інтернеті від Координатора проєктів ОБСЄ в Україні та Національної поліції України

  • “Захистити свої гроші під час онлайн-шопінгу” –https://www.youtube.com/watch?v=qB_Y_C–g5mY
  • “Захисти свою персональну інформацію” –https://www.youtube.com/watch?v=DjjYSRNAJgI

За результатами онлайн-засідання Координаційної Ради з питань захисту персональних даних від 23.03.2021 Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини (далі – Уповноважений) із урахуванням експертних консультацій, наданих у рамках Спільного проєкту Європейського Союзу та Ради Європи «Європейський Союз та Рада Європи працюють разом задля посилення операційної спроможності Омбудсмана у захисті прав людини»розроблено рекомендації щодо захисту персональних даних під час дистанційного надання освітніх послуг.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 02.07.2021 № 766 було створено робочу групу з напрацювання рекомендацій щодо врегулювання й уніфікації процесу дистанційного надання освітніх послуг в Україні для забезпечення поваги до права на приватність під час надання таких послуг. До складу зазначеної робочої групи входили представники Уповноваженого Верховної Ради України у сфері захисту персональних даних, заступник Міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, а також фахівці Міністерства цифрової трансформації України та Державної служби спеціального зв’язку України.

Зазначені рекомендації допоможуть суб’єктам освітньої діяльності розібратися із практичними аспектами застосування норм законодавства у сфері захисту персональних даних та уніфікувати практику з метою запобігання порушенням, що виникають у зв’язку із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій і систем у сфері освіти, сприятимуть кращому розумінню, як захистити персональні дані під час дистанційного навчання.

РЕКОМЕНДАЦІЇ УПОВНОВАЖЕНОГО ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПРАВ ЛЮДИНИ ЩОДО ЗАХИСТУ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАДАННЯ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ

Кiлькiсть переглядiв: 27

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.